Iets meer dan een jaar geleden is Wheels of Joy opgericht door een drietal, onder wie Martin Hitzert. Het doel is om ernstig zieke mensen op te vrolijken met een rit in een exclusieve auto. Onlangs
lanceerde de stichting hun eigen website, waarop bestuurders van speciale auto's zichzelf en hun wagen beschikbaar kunnen stellen.
Het begin
De liefde voor auto's ontstaat bij Hitzert wanneer hij op zijn achttiende slaagt voor zijn rijbewijs. Vlak daarna koopt hij zijn eerste auto, een Seat Ibiza Cupra. Inmiddels rijdt hij al jaren rond in de snelste uitvoering van de Chevrolet Camaro.
Een bijzonder moment van vier jaar geleden kan hij zich nog goed herinneren. Hij organiseert zijn eerste ritje voor een ziek jongetje. "Er was een enorme opkomst en het jongetje en zijn gezin hadden de dag van hun leven. Een paar weken later is het jongetje overleden. Dat heeft mij nooit losgelaten en zo ben ik op het idee gekomen om een stichting op te richten", vertelt de autoliefhebber.
Het balletje gaat twee jaar later pas echt rollen als Hitzert een oproep plaatst op Facebook. "Toen ben ik via-via in contact gekomen met de Sliedrechtse Gerben van der Veen", zegt hij. Met de toevoeging van technicus Peter Batenburg ontstaat een drietal dat naast hun betaalde baan de stichting runt, op vrijwillige basis.
De 'beleving'
Tegenwoordig organiseert Wheels of Joy ongeveer één keer per maand een rit. Tot nu toe steeds voor kinderen en jongeren tot ongeveer 20 jaar. Volgens Hitzert is het 'puur de beleving' wat het bijzonder maakt. "Veel autoliefhebbers willen een keer beleven hoe het is om te rijden in een wagen waar ze van dromen", legt hij uit.
"Als ik voor de deur sta van een ziek kind met mijn auto, dan voel je hun spanning. Hun droom wordt dan werkelijkheid. Het gaat niet eens puur om het rijden, maar om de hele beleving. Dat geeft de mensen veel voldoening. Tegelijkertijd maakt het bij mij impact op zo'n moment om een ziek persoon te zien. En een gevoel van dankbaarheid, omdat ik zelf gezond ben", vertelt Hitzert.
Op zoek naar Lamborghini-eigenaren
De meeste mensen willen het liefst een ritje maken in een Lamborghini, zegt Hitzert. "Maar die eigenaren zijn moeilijk te vinden. Daar hebben we tot nu toe één ritje mee gehad. We doen ons best om meer Lamborghini-bestuurders te vinden die wat voor ons willen betekenen. Daarnaast zou het ook leuk zijn als we kunnen samenwerken met een autobedrijf dat exclusieve auto's verkoopt, zodat we daar met een kindje naartoe kunnen gaan."
Met de lancering van de nieuwe website wil Hitzert graag stappen maken met de stichting. "Er staan nu 21 auto's op onze website, maar we hebben een veel groter netwerk aan bestuurders van ongeveer honderd man. Niet iedereen wil met zijn auto op de website. Met de bestuurders die op de site staan, kun je chatten en een afspraak maken", vertelt hij.
"Als mensen of bedrijven partner willen worden dan horen we het graag. Ook als ze geen auto hebben, is een financiële bijdrage welkom. Uiteindelijk willen we een landelijke dekking krijgen van autobestuurders die op onze site geregistreerd staan", besluit Hitzert.