De uitzendmarathon werd op vrijdagochtend om zeven uur afgetrapt door DJ's Niels, Bram en Wouter. Het was alweer de achtste keer dat de marathonuitzending werd georganiseerd. Sinds de eerste editie in 2017 deden al 41 radiopresentatoren mee met de actie.
Escape roomTijdens de radiomarathon worden verschillende vormen van vermaak aangeboden. Kijkers en luisteraars konden op vrijdag live een escape-room ontsnapping volgen, waarbij er een geldbedrag vrij kwam als men binnen twee uur wist te ontkomen.
Ook waren er verslaggevers op pad die live verslag deden bij enkele inzamelevenementen en op zondagmiddag werd een pubquiz georganiseerd. Dat alles met succes, er werd namelijk nooit eerder zoveel opgehaald. Geestelijk vader en medeorganisator Bram de Waard is daar maar wat blij mee: "Het begon als een kleine actie in 2017 maar de actie groeit en groeit. Dit jaar deed voor het eerst ook Barendrecht mee, die waren meteen enthousiast."
De Waard laat weten door te gaan met de actie tot de voedselbanken aangeven dat ze niets meer nodig hebben. "Het kost me heel veel tijd en energie, zeker in de voorbereiding. Maar zo lang het nodig is blijven we de actie uitvoeren, desnoods tot aan mijn dood." Zelf is hij naast de organisatie ook betrokken als DJ. Samen met compagnons Wouter en Niels openen en sluiten zij de 3-daagse uitzending ook traditioneel af.
Record
Met een opbrengst van 59.573 producten voor de voedselbank was dit de meest succesvolle editie ooit. Het oude record stamde uit 2021, toen haalde de organisatie iets meer dan 51 duizend producten op. Een groot deel van de ingezamelde producten komt van twee zeer gedreven broers, die al jaren betrokken zijn bij de actie.
Wouter (14) en zijn broertje Lucas begonnen vijf jaar geleden met het inzamelen van van producten nadat Lucas op een avond zijn bord niet leeg wilde eten.
Wouter: "We leerden die avond van het bestaan van voedselbanken en mensen die het een stuk zwaarder hebben dan wij. Dat jaar begonnen we met inzamelen en kwamen we met 1000 producten aan bij de Winter3Daagse." Vijf jaar later draaien de broers daarvoor hun hand niet om, ze zamelden gedurende 2024 22.867 producten in.
Gelddonaties
Met de totale opbrengst van 2024 zamelde de organisatie van de Winter3Daagse in haar bestaan al meer dan 300.000 artikelen in voor voedselbanken in de streek. Naast het aanleveren van houdbare producten was het ook mogelijk om geld te doneren. Geldbedragen worden daarna omgerekend naar producten om tot een mooi eindtotaal te komen.
Niet alleen uit donaties kwam geld binnen, de samenwerkende omroepen zamelden zelf ook wat in. Zo werden er voetbalshirts van onder meer FC Dordrecht en ADO Den Haag geveild. De totale opbrengst wordt verdeeld onder de Voedselbank van Alblasserdam, Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Zwijndrecht en Barendrecht, de Kledingbank en de Speelgoedbank Drechtsteden.
Maatschappelijke inzetTijdens de gezamenlijke radio-uitzending werd ook actief aandacht gevraagd voor minderbedeelden in de samenleving. Er werden diepgaande gesprekken gevoerd met mensen van instanties die zich inzetten tegen armoede en vertegenwoordigers van scholen, bedrijven en sportverenigingen die spullen hebben ingezameld voor het goede doel.
In totaal deden er tientallen vrijwilligers en 23 individuele radiopresentatoren mee aan de actie, die volgens De Waard volgend jaar "gewoon weer" rond de kerstperiode zal plaatsvinden.