"We waren gewoon rustig op 't gemak naar de visstek aan het varen", vertel Hans. Wanneer zijn 5,5-meter lange boot vervolgens een grotere boot inhaalt en op de golfslag vaart, gaat het mis.
"Ik voelde meteen een enorme klap" vertelt Hans. "Alsof ik ergens overheen was gevaren. Toen ontstond er een enorme scheur van een halve meter, precies op de romp waar je echt geen scheur wil."
Het water gutst naar binnen. De boot is uitgerust met twee pompen die gelijk aanspringen, maar volgens Hans is de scheur zó groot dat het nagenoeg letterlijk dweilen met de kraan open is.
Hans is een ervaren schipper en ook nog eens tien jaar brandweerman geweest. Daardoor weet hij maar al te goed hoe snel hij moet schakelen. "Ik ben gelijk richting de kant gaan varen en heb 112 gebeld, want het was meteen duidelijk dat dit écht foute boel was", zegt hij. Ook hebben hij en zijn vriend uiteraard een zwemvest aan. Het is dan nog vier kilometer naar de haven.
Levensgevaarlijke situatie
Ondanks zijn dappere houding, is Hans zich maar al te bewust van de levensgevaarlijke situatie waar hij en zijn vriend zich in bevinden. "Ik kom daar al mijn hele leven op het water. Het is een grote open rivier, er staat een sterke stroming en er ligt van alles in en onder het water. Probeer er dan maar eens uit te komen."
Wanneer Hans de haven van Maassluis nadert, staat het water al tot zijn knieën. Doordat hij meteen 112 heeft gebeld, is de KNRM gelukkig snel aanwezig. Zij maken de boot van Hans vast en gooien er extra pompen in om het water weg te werken.
"Zij verdienen absoluut een enorme pluim", zegt een dankbare Hans. "We waren echt zinkende. Als zij er niet waren geweest, had de boot honderd procent onder water gelegen en waren we verzopen."
Zo ver kwam het gelukkig niet. Hans en zijn vriend kunnen het allemaal navertellen. En ook zijn boot is een zeemansgraf bespaard gebleven: de hulpdiensten hebben hem op de kant weten te takelen.
Op boomstam geklapt
"Dat de boot het heeft overleefd is een mooie bijzaak. We zijn er net twee jaar mee bezig geweest om hem te renoveren en zeewaardig te maken", zegt Hans. "Maar ik ben vooral heel erg dankbaar dat we er allebei nog zijn."
Wat er precies is gebeurd waardoor de boot begon te zinken, is nog een raadsel. Hans vermoedt dat hij op een boomstam is geklapt die net onder het wateroppervlak lag. De boot, van Deense makelij, is volgens hem juist bedoeld om ruwe wateren en de zee te trotseren. "Maar ja, als je dan op zo'n stam klapt, is het snel klaar. Je moet het water nooit onderschatten."
Het bootje wordt nog nagekeken door een specialist. Een alternatief heeft Hans niet, waardoor hij dus voorlopig noodgedwongen zijn hengel vanaf de kade zal moeten uitgooien.