We rijden een stuk mee met Wierks in zijn vrachtwagen. Deskundig op het gebied van verkeer mag je hem wel noemen, want de rijsschool die zijn naam draagt is al tientallen jaren een begrip in de regio. Maar voor een rijles rijden we nu niet op de Werkenmondestraat. We zijn op weg naar de t-splitsing met de Dubbeldamseweg Zuid.
“We gaan hier zometeen rechtsaf, dan hoor je normaal gesproken rechts op te stellen. Maar in dit geval wordt dat totaal onmogelijk gemaakt door dit paaltje.” Wierks wijst vanuit de cabine naar een zwart-wit gestreept verkeerspaaltje. Het is er één van een tiental dat afgelopen najaar op de weg is geplaatst om automobilisten te dwingen niet harder dan 30 kilometer per uur te rijden.
Veelbesproken paaltje
Over dit ene paaltje is veel te doen. Via de gemeente-app Fixi hebben omwonenden al meerdere keren geklaagd over het exemplaar. “Er is al veel tegenaan gereden. Het wachten is op het eerste ongeval”, aldus een melder begin dit jaar. “Ik ben er al een keer bovenop gereden, hij valt in een soort dode hoek”, meldt een ander.
Ja, de paal is slecht te zien op dit punt. Concludeert ook onze verkeersexpert. Maar dat niet alleen. “Ik moet met de vrachtwagen nu een hele grote bocht maken, tegen het verkeer in, vlak langs geparkeerde auto’s en dan past mijn wagen er net langs”, vertelt Wierks al trekkend aan zijn stuur.
Terwijl we de manoeuvres van Wierks gadeslaan, komen verschillende buurtbewoners op ons af. Allemaal hebben ze zo hun eigen ervaring met het paaltje.
Bloed en blikschade
“Je ziet het paaltje niet, zeker als er tientallen kliko’s staan opgesteld. Dan komen ze de Werkenmondestraat uitgereden en knallen ze er bovenop”, vertelt de een. “Laatst nog, op een zondag is er een fietser tegenaan gereden, die maakte een smak. Z’n gezicht was flink beschadigd. De politie heeft hem naar huis moeten brengen”, aldus een ander.
Gevraagd naar zijn ervaringen met het paaltje, geeft een andere rijsschoolhouder zijn kijk op de zaak: “Mijn ervaring met dit paaltje is dat het zeker z’n werk doet en het doel behaalt waarvoor het geplaatst is. Namelijk de snelheid eruit halen”, aldus Edwin Dielessen.
Hij wijt de vele ongelukken vooral aan gewenning. “Wat er daar dus moet veranderen is de mentaliteit van de bewoners zelf, meer niet”, gaat Dielessen verder. “Na verloop van tijd zullen ze ook wel rustiger die straat uitkomen en heeft het paaltje zijn doel bereikt.”
Bekende klachten
De gemeente laat in een reactie weten op de hoogte te zijn van de meldingen. “We kijken naar de mogelijkheden om dat te verbeteren”, laat een woordvoerder weten. Wanneer en of het paaltje dan zal worden verplaatst is niet duidelijk. In 2026 wordt de Dubbeldamseweg Zuid sowieso aangepast, “met de ambitie om er een fietsstraat van te maken waarbij de auto te gast is”, besluit de woordvoerder.
Het duurt verkeersexpert Wierks allemaal te lang. “Ieder aanrijding die hierdoor ontstaat is er een te veel. Kijk, er zullen geen doden vallen, maar dat dit een hele slechte verkeersveilige oplossing is, is wel duidelijk.”
Bekijk de verkeerssituatie door de ogen van Lex Wierks in onderstaande reportage: