De Heinenoordtunnel in de A29 is al deze hele week afgesloten vanwege werkzaamheden. Het is een opmaat naar de grote zomerafsluiting in augustus, als de tunnel vier weken lang dicht is. De 110.000 auto's die dagelijks door de Heinenoordtunnel gaan, moeten dus omrijden.
Eén van die omleidingsroutes gaat via de Kiltunnel, de toltunnel tussen 's-Gravendeel en Dordrecht. Een automobilist betaalt normaliter 2 euro (telecardhouders betalen een gereduceerd tarief) om door de tunnel te rijden, wagens boven de 2,30 meter betalen 5 euro. Maar zodra de Heinenoordtunnel dicht is, is de Kiltunnel tolvrij. "Dat doen we bewust, om zo het verkeer soepel door te laten", zegt Joosten.
Drukte
Automobilisten betalen dus geen cent. Maar ook Rijkswaterstaat dekt niet de gehele rekening van misgelopen inkomsten. Per dag rijden er normaal gesproken zo’n 15.000 voertuigen door de tunnel, maar nu de Heinenoordtunnel dicht is ligt dat gemiddeld rond de 35.000 per dag. Rijkswaterstaat vergoedt nu de tunnel tolvrij is het misgelopen tolbedrag van die 15.000 auto's en volgens Wouter Joosten ook nog zo'n 20 tot 30 procent extra. "Voor Rijkswaterstaat zou een totale vergoeding te duur worden en vanuit het bestuur van de Kiltunnel vonden we dat ook niet netjes (om die hele rekening bij Rijkswaterstaat neer te leggen, red.)."
“We zien een forse toename in het aantal voertuigen dat nu gebruikt maakt van de Kiltunnel. We hebben het qua planning goed getroffen dat onze renovatie net achter de rug is. We kunnen de drukte goed aan. We zien dat de opstroming vooral begint bij de stoplichten richting Papendrecht (N3, red.)." Joosten vraagt zich dan ook af of het verstandig is om tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel, de Merwedebrug in die N3 toegankelijk te houden voor het vaarverkeer. “Je ziet dan, als de brug open moet, dat het verkeer zich al snel opstroopt. De oponthoud op de N3 is dan al snel bij de tunnel te merken."
Tolvrij?
Is er met de hogere inkomsten dan misschien een kans dat de tunnel binnenkort tolvrij wordt? "Het bestuur heeft daar nog geen plannen voor", zegt de Hoeksche Waardse wethouder Harry van Waveren. "De opbrengsten vanuit de tol worden gebruikt om de kosten van de vorige en mogelijk volgende renovaties en reparaties te dekken. Als het kabinet in 2030 besluit om rekeningrijden in te voeren, dan worden er gesprekken gevoerd over het opheffen van de tol. Het rijk zou de tunnel dan moeten kopen en is dan verantwoordelijk voor de eventueel te maken kosten."