Het begint allemaal in op een dag in maart 2023. Jan lost een lading zoutzuur in de haven. Niet lang daarna krijgt hij vermoeide ogen. Voor zijn eigen veiligheid en die van andere weggebruikers, gaat hij op zoek naar een slaapplek.
Boete voor gevaarlijke stoffen
Maar Jan kan met geen mogelijkheid een passende parkeerplek vinden. Op een bedrijventerrein in de Rotterdamse Waalhaven lukt het uiteindelijk. Omdat zijn tank nog niet is schoongemaakt van het zoutzuur, rijdt hij formeel nog met een gevaarlijke stof rond.
Daarmee mag je niet binnen de bebouwde kom parkeren. Later komt Jan erachter dat zijn parkeerplek binnen de bebouwde kom blijkt te liggen. Een dag later wordt hij door de politie gebeld dat hij een boete heeft gekregen van 500 euro voor illegaal parkeren.
Hij accepteert het niet en vecht dit eerder dit jaar aan bij de rechter. Jan krijgt een voorwaardelijke boete, hij hoeft 'm alleen te betalen als hij nog een keer in de fout gaat. Jan is daar blij mee, maar hij gaat wel in hoger beroep. Hij wil namelijk een groter, politiek probleem aankaarten. Dat dient dinsdag in Den Haag.
Aandacht
Zijn eerste rechtszaak leidde tot veel reacties. "Ik heb honderden, duizenden berichten van mensen en collega-chauffeurs gehad, die mijn situatie heel goed begrepen. Ik had dat nooit verwacht."
Om de kosten voor zijn advocaat te betalen voor het hoger beroep, hebben collega's ook een crowdfundingsactie opgestart. Deze heeft meer dan 8.500 euro opgeleverd.
"Ik had niet verwacht dat het zoveel los zou maken. Ik heb blijkbaar een open zenuw geraakt." Zelfs Caroline van der Plas van de BBB heeft hem een mailtje gestuurd uit steun.
Om nog meer aandacht in het kabinet te krijgen voor het parkeerplekkentekort, gaat hij door met de rechtszaak. "Ik voel mij gesteund, er komen dinsdag naar verluid minimaal vijftig man mee. Ik hoop dat er plek genoeg is."
Te weinig plek, te veel chauffeurs
Jan gaat zelf binnenkort met pensioen, maar hij wil voor de chauffeurs die nog rijden zorgen dat het probleem aangekaart of opgelost wordt. "Het zou te makkelijk zijn als ik zou zeggen: 'Jongens, jullie hebben ook zaken voor mij geregeld, maar ik laat jullie nu achter'. Zo zit ik niet in elkaar."
Hij wijt het tekort aan parkeerplekken voor trucks aan het aantal plekken dat niet meestijgt met het aantal chauffeurs op de weg. "Er verdwijnen bij tankstations zelfs parkeerplaatsen omdat er bijvoorbeeld oplaadplekken voor elektrische auto's worden gemaakt. Het kan echt niet langer zo. We worden gedwongen tot verkeersonveilig rijgedrag."